Amerikaanse KvK promoot België als ecommerce-land

Amerikaanse KvK promoot België als ecommerce-land

De Belgische ecommerce-sector kan zeer interessant zijn voor Amerikaanse spelers. Met name de centrale ligging en de groeimogelijkheden zijn een positieve factor. Dat schrijft ecommerce-ondernemer Stephan Pire voor AmCham, de Amerikaanse Kamer van Koophandel in België.

Pire legt met voorbeelden uit waarom je als retailer verkopen van België zou moeten overwegen. Allereerst prijst hij de ideale ligging van het land in Europa, met gemakkelijke toegang tot de grotere markten Frankrijk en Duitsland. Maar ook de bimodale logistieke hubs, waaronder drie internationale vliegvelden, en nauwe samenwerking met logistieke dienstverleners zoals UPS, DHL en Fedx die ook in Amerika zeer actief zijn. “België is een fantastische keuze voor snelle en effectieve levering-strategieën”, zo schrijft Pire.

Overheid stimuleert (eindelijk) ecommerce

Maar niet alleen de logistieke kwaliteiten worden geroemd, de chief sales marketing officer van Growth Bridge is ook te spreken over het feit dat de lokale overheid de trage start van België als ecommerce-land erkent en nu fors inzet om een inhaalslag te maken. Zo geven het Waals en Brussels gewest subsidies tot 15.000 euro aan bedrijven die ook online beginnen te verkopen. Ook werkt de federale regering aan een investeringsprogramma om startups belastingverminderingen toe te kennen.

Zwakte van België

Maar het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Pire staat ook stil bij de wat mindere kanten aan België als ecommerce-hub. Zo heeft het land volgens hem, in tegenstelling tot de VS, er niet voor gekozen om industrieën te herlocaliseren. “Het importeren van goederen uit Azië is een soort van de norm geworden, wanneer een online verkoper de geschikte producten lokaal niet kan vinden.”

Verder claimt hij dat het vrij lastig is om lokale supplychain-experts te vinden die ervaring hebben met ERP-software zoals JD Edwards en SAP. “Amerikaanse bedrijven die dit soort projecten draaien moeten regelmatig de hulp inschakelen van Britse consultants”, zo zegt.

Het is lastig een goed geschreven Belgische webshop neer te zetten.

Pire sluit zijn verhaal met de melding dat online verkopen aan Belgische klanten een lastige beslissing is, zelfs voor een shop die hier is gevestigd. De markt is verdeeld in wel vier verschillende talen (Vlaams, Frans en Duits, en Engels voor de expats), wat het lastig maakt om een goed geschreven webshop neer te zetten. “Dat is ook waarom een Belgische fabrikant meestal zal kiezen voor crossborder-verkopen in de drie grote ecommerce-landen het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk.”

‘Overweeg een Belgische webshop over te nemen’

Een goede start voor een Amerikaans bedrijf dat zaken wil doen in België, is volgens Pire het overnemen van een lokale webshop. “Dergelijke websites zijn vaak goedkoper dan die in de eerder genoemde Europese ecommerce-markten. Ze bieden een goede kickstart, aangezien ze al in meerdere talen zijn vertaald en het zo een Amerikaans bedrijf ook de mogelijkheid biedt om gemakkelijk te verkopen aan consumenten in Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. “En de logische volgende stap is om de site te vertalen in het Duits.”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten