menu

80% van Belgische consumenten shopt vooral offline

Op de vraag wat het best hun shoppinggedrag beschrijft, zegt 80 procent van de Belgische consumenten dat zij vooral in stenen winkels shoppen, tegenover slechts 20 procent die zegt met name online te winkelen. België loopt hierin ver achter op de rest van Europa.

Zo blijkt uit het onderzoek “The European connected consumer – A life lived online” [pdf] van advocatenkantoor Osborne Clarke. Het onderzocht het consumentengedrag in de landen België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italy, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. In deze zeven landen lag het gemiddelde percentage dat vooral online shopt op 31 procent en dat offline shopt op 69 procent. België is dus een vreemde eend in de bijt.

‘Belgische consumenten zijn relatief conservatief’

“Een analyse van Euromonitor geeft aan dat Belgische consumenten relatief conservatief zijn. Daarnaast maken zware regelgeving in de retailsector, en de politieke en taalgrenzen, het moeilijk voor geavanceerde technologieën om het land binnen te dringen. Dit kan ertoe leiden dat weinig webwinkels specifiek zijn toegesneden op de Belgische consument”, zo valt in het rapport te lezen.

Ook op het gebied van online betalen, drones, autonome auto’s en in-store technologieën blijven Belgen vaak achter in vergelijking met de andere Europeanen. Zo betaalde de afgelopen drie maanden 41 procent van de Belgen contactloos, terwijl het gemiddelde in Europa op 45 procent ligt.

‘Belgie maakt significante groei ecommerce mee’

“België mag dan terughoudend zijn wat betreft sommige nieuwe technologieën, maar het land maakt een significante groei mee in zowel mcommerce en ecommerce en deze markt moet dan ook niet genegeerd worden”, zo besluit partner Stefan Deswert op positieve wijze.

België volgens Osborne Clarke

Tags

Reacties