menu

52% Belgische kleinhandelaars verkoopt online

Het is niet zo goed gesteld met de ecommerce-activiteiten van kleine retailers in België. In ons land verkoopt slechts 52 procent hun producten ook online, terwijl het gemiddelde in West-Europa op 62 procent ligt. Bij onze noorderburen bedraagt het percentage online verkopende handelaars zelfs 76 procent.

Daarentegen scoort België weer wel beter in vergelijking met Frankrijk, waar maar 48 procent van de kleinhandelaars ook online verkoopt. Dit blijkt uit onderzoek van de sociale dienstverlener SD Worx, dat bijna vijfhonderd kleine retailers ondervroeg in België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland, zo tekent De Tijd op.

Hoewel in West-Europa bijna twee op de drie retailers actief zijn met ecommerce, blijkt dat van deze groep zo’n zeventig procent dit pas sinds vijf jaar doet. En de achterstand die Belgische retailers al jaren hebben, lijkt nog steeds niet te zijn weggewerkt. Slechts ietsje meer dan de helft van de vaderlandse bedrijven verkoopt online, terwijl in Nederland drie op de vier ecommerce heeft omarmd.

Mcommerce

Vooral kleding- en schoenenwinkels zijn online actief, terwijl doe-het-zelf-zaken nauwelijks online zijn te vinden. En wie tegenwoordig online is, moet zijn webwinkel natuurlijk ook goed toonbaar maken voor op de kleinere schermen. Het onderzoek laat echter zien dat slechts 31 procent van de webwinkels goed is aangepast aan mobiele apparaten. Ook komt naar voren dat in West-Europa gemiddeld één op de vijf retailers een eigen app heeft voor de webshop. Ook hier moet België haar meerdere erkennen in andere landen: waar hier 9 procent van de retailers een shopping-app heeft, is dat percentage in het Verenigd Koninkrijk met 30 procent veel hoger.

Ondanks dat er nog zo weinig retailers actief zijn in de ecommerce, zijn de handelaars die dat wél zijn, positief over dit online kanaal. Voor hen heeft de webshop een positieve impact op de verkoop. Zeventig procent denkt zelfs dat dit effect nog verder zal groeien. Meer dan zestig procent durft daarnaast te stellen dat wie niet in ecommerce investeert, in de problemen zal raken.

Retailers geloven in omnichannel

Dat wil niet zeggen dat de stenen winkel ten dode is opgeschreven: het overgrote deel van de retailers gelooft in het beste van beide werelden, oftewel een omnichannel-aanpak. Men hoeft hierbij niet per se te vrezen dat er netto gezien banen zullen sneuvelen. “In bepaalde segmenten, zoals de kleinere detailhandel, zal de tewerkstelling door ecommerce mogelijk achteruitgaan. Daartegenover staat dat andere segmenten net meer mensen zullen nodig hebben, zoals nieuwe online ketens of flagshipstores. We spreken dus eerder van een verschuiving van tewerkstelling”, aldus Peter Van Ostaeyen, retailexpert bij SD Worx.

Reacties