menu

3D-configurator Brikl haalt 2 miljoen op

3D-configurator Brikl haalt 2 miljoen op

Brikl, een Belgisch ecommerceplatform om gepersonaliseerde producten te verkopen, heeft 2 miljoen euro opgehaald bij Saffelberg Investments, het investeringsfonds van ondernemer Jos Sluys.

De Leuvense startup biedt een 3D-configurator waarmee zakelijke klanten objecten op maat kunnen ontwerpen. De denken valt aan textielprints, maar ook verpakkingen of huisraad. “We kunnen elk 3D-design omzetten naar een printklaar 2D-bestand”, zo zegt oprichter Maarten Boone.

Brikl werd opgericht in 2017 en heeft inmiddels kantoren in Amerika, Thailand, Mexico en Duitsland. Met de opgehaalde miljoenen wil de startup de softwareproducten verbeteren die zijn gericht op sportkleding en uitbreiden in de verpakking- en consumentengoederen-sectoren.

Brikl werd opgericht in 2017.

Verkopers van sportkleding als klant

Op dit moment heeft het bedrijf heel wat gespecialiseerde verkopers van sportkleding onder haar klanten. Het gaat om buitenlandse ondernemingen als Zoot Sports, Garneau, Eliel en Wattie Ink, maar ook het Vlaams-Brabantse bedrijf Vermarc Sport gebruikt het online platform.

Volgens Boone is gepersonaliseerde kleding niet alleen populair bij sportverenigingen, maar ook bij bedrijven en scholen. Om die te kunnen bedienen, biedt het platform ook de mogelijkheid om een microsite op te richten. Via zo’n website, gehost door de desbetreffende sportkledingverkoper, kan bijvoorbeeld een voetbalclub gepersonaliseerde shirts verkopen aan haar leden.

Ondanks dat Brikl in 2017 werd opgericht, is het pas sinds begin dit jaar echt operationeel, zo schrijft De Tijd. De eerste twee jaar van het bestaan werd namelijk besteed aan het bouwen en optimaliseren van het online platform. “In de eerste maanden van dit jaar hebben we de impact van de coronacrisis gevoeld, maar vanaf mei kwam er een ommezwaai en zien we veel interesse bij bedrijven”, zegt Boone.

Vanaf mei kwam er een ommezwaai en was er veel interesse vanuit bedrijven.

Tags

Reacties