menu

38% van kleinhandelaars heeft webshop

Bijna vier op de tien kleinhandelaars in ons land heeft een webwinkel. Dat is een verdubbeling ten opzichte van vijf jaar geleden, toen nog maar 16 procent een online shop had. Bij de kleine ondernemers ontstaat steeds meer het besef dat een online aanwezigheid noodzakelijk is.

Tegenwoordig is het steeds gemakkelijker om broodjes of vis online te bestellen, zo schrijft Het Nieuwsblad. Het haalt daarvoor een onderzoek aan van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen onder 823 kleinhandelaars. Daaruit kwam naar boven dat 38 procent van hen een webwinkel heeft. Vijf jaar geleden was dat percentage nog 16 procent, meer dan een verdubbeling dus.

Ook online service bieden

“Van de visboer en de slager, over de bakker tot de lokale kledingzaak: allemaal beseffen ze dat ze de service, waar ze zo om bekend staan, ook op het internet moeten bieden”, zo tekent de krant op uit de mond van NSZ-voorzitster Christine Mattheeuws.

Het Nieuwsblad interviewde onder andere vishandel Steloy in Mortsel, dat al in 2000 een website had, ook al bevatte die toentertijd slechts informatie. Twee jaar geleden introduceerde de vishandel een webwinkel, waar onder andere inktvis, kaviaar en haring te koop is. Steloy levert in heel België, maar bezorgt de vis soms zelfs in Nederland.

28% haalt kwart van omzet uit webwinkel

Steloy is hiermee niet de doorsnee kleinhandelaar met een webshop, want de meeste online shops laten klanten de producten in de winkel afhalen. Volgens Mattheeuws openen kleine zelfstandigen een webshop omdat ze daarmee de concurrentie een stap voor willen zijn. En het lijkt te werken, want handelaars zien hun omzet met 15 procent stijgen. En 28 procent van de ondervraagde zelfstandigen zag zelfs meer dan een kwart van hun omzet uit de webwinkel komen.

Uit een onderzoek van NSZ vorig jaar bleek al dat 9 procent van de lokale voedingswinkels een webshop heeft. In 2013 was dat percentage slechts 3 procent.

Tags

Reacties