menu

De 10 grootste webshops van België

De 10 grootste webshops van België

De top 10 grootste webshops van België is een mengelmoes van lokale, Nederlandse en andere internationale spelers. Wel worden Belgische webshops steeds sterker. Laten we eens kijken naar de 10 grootste webshops van België.

Van oudsher wordt de Belgische ecommerce-markt eigenlijk gedomineerd door buitenlandse spelers. Dit komt doordat omringende landen als Nederland, Duitsland en Frankrijk een veel volwassener ecommerce-markt kennen en de spelers aldaar ook hun invloed wisten uit te bouwen bij ons. Denk aan ecommerce-giganten als Bol.com en Amazon.

Nachtwerk

Wat ook niet meehielp was het feit dat België lange tijd nachtwerk niet toestond, terwijl dat kort over de grens met Nederland al wél kon. Hierdoor konden Nederlandse webwinkels een veel interessantere cutoff-tijd aanbieden, waardoor het voor Belgische consumenten loonde om bij hén te bestellen in plaats van bij Belgische shops. Bij veel grote Nederlandse shops kon men hierdoor nog om 23:59 bestellen en het pakje de volgende dag al in huis hebben. Gelukkig is er op het vlak van nachtwerk veel veranderd bij ons, waardoor we weer wat beter de concurrentie aankunnen.

Gelukkig is qua nachtwerk veel veranderd.

Twinkle100 België

In november 2017 bracht het Nederlandse Twinkle Magazine voor het eerst een Belgische variant uit van haar populaire Twinkle100, een lijst met de honderd grootste webshops. Hieruit bleek dat de top 10 grootste webshops van België werd gedomineerd door buitenlandse spelers. Pas op de zesde plek vinden we een Belgische speler terug. De gehele top vijf wordt door Nederlandse, Duitse en een Amerikaanse webwinkel ingevuld.

De Belgische Twinkle100 bestaat uit honderd ecommerce-bedrijven met een eigen webwinkel, geordend op basis van hun online omzet in België. Kijken we naar de lijst dan zien we dat de top tien voor maar liefst zestig procent uit buitenlandse spelers bestaat. Dat percentage is over de gehele top honderd zelfs nog hoger: dan blijkt zelfs 72 procent van alle webshops niet van origine Belgisch te zijn.

De top 10 bestaat voor 60 procent uit buitenlandse ecommerce-spelers.

De top 10 van grootste webwinkels in België in 2017

Op één staat het Amerikaanse bedrijf Amazon, dat in België naar schatting een online omzet van 288 miljoen euro heeft gerealiseerd in 2016. Het zijn met name de Walen die hier shoppen, al vinden ook steeds meer Vlamingen hun weg naar deze overbekende ecommerce-speler.

Op twee vinden we Coolblue, dat in 2016 een omzet van 242 miljoen euro realiseerde. Ons land is daarmee goed voor 28 procent van de totale omzet van deze Nederlandse omnichannel-speler. Op drie vinden we een andere noorderbuur: Bol.com, dat naar schatting voor zo’n 220 miljoen euro verkocht in ons land.

1. Amazon
2. Coolblue
3. Bol.com
4. Zalando
5. MediaMarkt
6. Vente-Exclusive.com
7. Colruyt Group
8. Unigro
9. Vanden Borre
10. H&M

De top 10 van grootste webwinkels in België in 2019

In 2019 kwam de Ecommerce Foundation met haar eigen top 10 van grootste webwinkels in België. Ook hierbij werd duidelijk dat de vaderlandse ecommerce nog altijd wordt gedomineerd door buitenlandse spelers. Voor deze rangschikking keek de organisatie naar de omzet van online retailers in 2018.

1. Bol.com 386 miljoen euro
2. Coolblue 322 miljoen euro
3. Amazon.fr 153 miljoen euro
4. Zalando 132 miljoen euro
5. Apple 101 miljoen euro
6. Amazon.com 81 miljoen euro
7. Vanden Borre 69 miljoen euro
8. MediaMarkt 68 miljoen euro
9. Amazon.de 62 miljoen euro
10. Vente-Exclusive.com 61 miljoen euro

Top 10 beste webwinkels van België in 2020

In 2020 kwam BeCommerce met haar eigen rangschikking. Hierbij werd niet gekeken naar omzet, maar naar de ‘digitale voetafdruk’ van webwinkels. Deze werd gemeten aan de hand van acht parameters zoals zoekmachineresultaten en het aantal bezoekers. Hieruit kwam de volgende top 10 van beste webwinkels van België:

1. Telenet
2. 2dehands
3. Proximus
4. NMBS
5. Bpost
6. De Lijn
7. Vanden Borre
8. Delhaize
9. CASA
10. Brico

Zoals je kan zien aan de drie lijstjes hierboven, zijn er soms nogal wat verschillen. Dit komt voornamelijk omdat elk lijstje is samengesteld door een andere organisatie. En elke organisatie heeft weer haar eigen criteria. De een neemt telecomproviders wel mee in haar overzicht, terwijl de ander die uitsluit. En zelfs met een simpel ogende parameter als ‘omzet’ kunnen er flinke verschillen optreden. Kijk je bijvoorbeeld naar verkopen die webwinkels zélf maken, of tel je ook de omzet mee van externe verkopers op het platform? En hoe zit dat met omzet gerealiseerd in het buitenland?