Lidl opent webwinkel in België

Lidl opent webwinkel in België

België is het eerste land na Duitsland dat een webwinkel van Lidl krijgt. Consumenten in ons land kunnen vanaf vandaag via de website van de supermarktdiscounter zo’n 350 artikelen bestellen die vervolgens thuisbezorgd worden. In eerste instantie worden er alleen non-foodproducten aangeboden in de webwinkel van Lidl België.

Zoals gezegd is België het eerste land buiten het thuisland waar Lidl nu met een ecommerce-site komt. Na jaren experimenteren in eigen land, was het blijkbaar aan de beurt aan België om de internationale primeur te krijgen. Marjolein Frederickx, ecommerce-manager van Lidl België, benadrukt tegenover De Tijd dat het vooralsnog om non-foodproducten zoals tuingereedschap, kleding en kookspullen gaat.

Non-foodproducten kunnen langer worden aangeboden
Dergelijke producten biedt Lidl in haar fysieke winkels al jaren aan, maar daar is het aanbod vaak zeer beperkt en sterk wisselend. “Meestal zijn die producten maar enkele dagen verkrijgbaar”, zo zegt Frederickx. “Maar in onze webshop zullen we sommige artikelen langer aanbieden. Een T-shirt kan bijvoorbeeld het hele jaar beschikbaar zijn en een ski-jas de hele winter.”

Een webwinkel brengt ook andere voordelen met zich mee. Zo kan het zo maar gebeuren dat in de online Lidl-shop een tuintafel wordt aangeboden, iets wat in de winkels niet gaat omdat zoiets te zwaar en te groot is.

Lidl België start online eerst met non-foodproducten, maar voeding behoort wellicht tot de mogelijkheden. “We willen rustig beginnen met e-commerce. Gaandeweg zullen we bekijken of we nieuwe productgroepen toevoegen.”

Producten komen uit Duitse magazijnen
Goederen die online worden besteld, komen niet uit een Belgische voorraad, maar uit de Lidl-magazijnen in de Duitse steden Kremmen en Speyer. “Dat is efficiënter, want Lidl Duitsland heeft al zeven jaar ervaring met e-commerce. Later kunnen we beslissen de logistiek van onze webwinkel anders aan te pakken.”

Desondanks heeft Lidl België zeven extra man aangetrokken voor de ecommerce-operatie, waarbij de webwinkel in totaal door 36 mensen is opgezet. Ook is het distributiecentrum in Gent versterkt, omdat retourzendingen wel in België worden verwerkt.

Verzending via Bpost
Verzending van de producten vindt plaats via Bpost en gaat klanten 2,99 euro kosten. Die moeten dan twee werkdagen wachten voordat ze hun bestelling in huis hebben.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten